Hieronder vindt u het aanbod verschillende weerbaarheid programma’s. Sommige zijn specifiek voor individueel, andere zijn gericht op trainingen voor groepen en bedrijven. De programma’s kunnen waar nodig aangepast worden aan uw wensen. Heeft u interesse in een programma dan kunt u contact opnemen met mij voor een vrijblijvende offerte.

Aiki-Aandacht
Aiki-aandacht is een methode die is ontstaan uit 2 krijgskunsten, aikido en systema. Met aiki-aandacht leert men hoe is om zijn of haar eigen kracht te ervaren. Vanuit de vier ki-principes werken we naar het verbinden. Hoe maken we contact wat geven wij mee aan de ander. Aan de hand van simpele en korte oefeningen ervaren wij onze eigen kracht maar ook hoe wij deze kunnen overbrengen naar de ander. Hoe laten we de ander groeien met behoud van onszelf. De oefeningen zijn een combinatie van fysiek en ademwerk. De training is gericht op ervaren, en vanuit de filosofie:
“Vertel het mij en ik zou het vergeten, laat het mij zien ik zou het misschien onthouden. Betrek mij erbij en ik zou het leren.”
Deze training is zeer geschikt voor individuen, groepstrainingen.

Ki in de klas
Ki in de klas is een programma wat zich richt op weerbaarheid voor kinderen vanaf groep 6 tot met groep 8 . In het programma leren kinderen hun eigen kracht ervaren en het toepassen van de 4 ki-principes. Tevens wordt er gewerkt aan een stukje weerbaarheid vanuit aikido. Het programma bestaat uit 5 lessen van anderhalf uur. Waarbij het laatste les een examen is waarin de kinderen het geleerde kunnen laten zien en een certificaat kunnen halen.
Dit programma is met name gericht op PO, VO en de BSO.

Krijgers Adem
De krijger is een mythisch figuur die in elke cultuur voorkomt. Het is iemand die zorgdraagt voor zijn lichaam. Krijgers zijn mensen die net dat stapje verder gaan. Die daar waar andere mensen ophouden doorgaan. Als men zich verdiept in de vele krijgers die er in verschillende culturen zijn, lijken er ogenschijnlijk verschillen. Maar kijken wij nog een stapje verder zien wij dat zeker in het verleden de krijger een aantal bronnen had die wij hedendaags nog nauwelijks gebruiken.

Om een krijger te zijn stond jij klaar voor jouw team, en streefde jij ernaar om elke dag een stapje beter te worden. Om net dat stapje extra te zetten en jezelf zo gereed voor inzet te houden, om zo lang mogelijk door te gaan. De belangrijkste en het fundamentele aspect voor de krijger was zijn adem. Adem is datgene wat ons in leven houdt, en zorgt dat de motor kan blijven branden. Het juist inzetten van jouw adem verbetert jouw fysieke prestaties. Een groot deel van jouw uithoudingsvermogen is eigenlijk de vraag wat doe jij met jouw adem.


In dit uitdagende programma wordt u uitgedaagd om u adem ten volste in te zetten. Het programma kan ook ingezet worden als weerbaarheidstraining vanaf de brugklas.

Weerbaarheid voor vrouwen (21+)
Deze cursus is speciaal gericht voor vrouwen, in deze cursus ondersteun ik jou in het leren van jouw eigen kracht, het vergroten van jou zelfwaarde. Aan de hand van simpele oefeningen en technieken werk jij in een groep van maximaal 8 andere kandidaten aan wat voor jouw belangrijk is. Het veilig houden van jouzelf, maar ook het opkomen van jouw grenzen, het er durven te zijn.

De cursus bestaat uit een stuk mentale weerbaarheid vooral gericht op het herstellen naar een situatie en het omgaan met stress, spanning. Tevens wordt er een stuk fysiek weerbaarheid aangeleerd, waarbij de technieken erop gericht zijn dat jij veilig weg kan komen. De cursus bestaat uit 6 lessen, en vindt plaats op onze locatie in Sneek. Indien gewenst kan deze cursus ook op locatie gegeven worden.

Weerbaarheid voor jongeren
In deze cursus maken jongeren kennis met weerbaarheid. Zij leren opkomen voor hun eigen grenzen en het herkennen van hun eigen waarden. Samen met de jeugd werken wij aan de thema’s die hun bezig houden op de gebieden van weerbaarheid. Dit is een breed aspect, maar wat zeker in de cursus zit is: omgaan met stress, omgaan met teleurstellingen, fysieke vaardigheden.

De cursus vindt plaats in een groep van minimaal 6 deelnemers. Het maximaal aantal deelnemers is afhankelijk van waar de cursus plaats vindt. De cursus bestaat uit 6 lessen. Deze cursus is ook te boeken voor instellingen die met jongeren werken.

Weerbaarheid
Fysieke weerbaarheid les van Jaro Wanders