Vaak dragen we spanning waar we ons niet bewust van zijn. Deze spanning noemen wij met een mooi woord Habitual Tension. Het is zaak dat wij deze spanning leren herkennen en nog mooier zou zijn als we vrij worden van deze spanning. Hierbij neem ik jullie mee in een aantal stappen die we hiervoor kunnen uitvoeren. Het belangrijkste is dat we leren wat onze normaal niveau van spanning is. In het ideale geval is dit als jij opstaat uit bed, waarin je wakker en alert bent. De dag moet nog beginnen en jij bent vol goede moed zover om de dag te starten. Laten we uitgaan van de ideaal situatie, dat dit voor jou inderdaad het geval is.

In dat geval maak je op dit punt eigenlijk een foto van hoe jij je nu voelt. Aan het eind van de dag wil je zo dicht mogelijk, liefst gelijk, aan deze ontspanning blijven. Hoe voorkomen we nu dat we gedurende dag deze spanning niet te hoog op laten lopen? Hiervoor gebruik ik de app Mindbell. Helaas is die de laatste keer dat ik het bekeek alleen voor Android. Maar er zijn vast ook alternatieven voor Iphone.

Wat doet de app? De app kun je dusdanig instellen dat hij om het half uur, uur, 15 minuten of elke bracket die jij prettig vindt een signaal af. In geval van Minbell is dit een gong of een trilling. Zodra de bel gaat kijk, richt jij jouw aandacht kort naar binnen. Hierbij scan jij je lichaam af of jij ergens spanning hebt opgebouwd. Zo ja, ga kijken of jij het nog kan ontspannen. Dit kan zijn door een stukje lopen, fysiek bezig of het bewust aan en ontspannen. Mocht je het spanningsniveau gedurende de dag zo weer naar jouw gewenste level krijgen. Top, mocht het je niet lukken dan moet je de interval van het signaal kleiner zetten. Momenteel staat hij bij mij om het half uur en kan ik het scannen ne het normaliseren binnen 10 seconden. Mensen horen alleen de gong.

Het half uur heb ik gekozen omdat als ik hem 4 x heb gehoord en nog steeds op dezelfde plek ben. Ik zeker weet dat het tijd is om echt even te gaan bewegen. We zijn niet gemaakt om eigenlijk langer dan 20 minuten in dezelfde houding te zitten. Dus na 4 x het signaal en zit ik nog steeds achter mijn computer aan het werk. Las ik een kleine break in, hetzij koffie pakken, water, of een paar core oefeningen.

Kort samengevat gebruik ik de bel om het half uur om te controleren of mijn spanning niet teveel is opgebouwd, en gebruik ik hem naar 4 x om ook te kijken of ik niet te diep in mijn werk zit.

Een andere oefening is gratis aangeboden door Systema HQ Toronto, het gaat om de MP3 Habitual Tension. In deze oefening leert Valerie jouw in een korte tijd om jouw Habitiual Tension te herkennen en te ontspannen.

Volgende week hoop ik een oefening te schrijven over hoe jij ontspannen kunt opstaan en ontspannen kunt gaan slapen. Er worden door mij nog steeds online lessen aangeboden. Mocht jij mee willen doen, neem dan contact met mij op.