In de volgende blog neem ik je mee in dingen die ik probeer dagelijks te doen. Ik zeg probeer want niks menselijks is mij vreemd en ook mij lukt het niet altijd.

  • Koud Water
    Elke ochtend begin ik met een emmer koud water over mijn lichaam te gooien. Als ik geen emmer bij de hand heb, dan doe ik 1 minuut koud douchen. Er is hier veel onderzoek naar gedaan. Het verbetert onder andere jouw immuunsysteem en doorbloeding. Wat voor mij een meerwaarde is, gezien ik een hekel aan koud water heb is het voor mij elke dag een opgave. Ik ga de strijd met mijzelf aan en zet deze stap alvast. Het helpt om je een sterkere geest en discipline te geven.
  • Wandelen
    Gelukkig hebben wij een hond, en wandel ik dus elke dag minstens een half uur. Het beste is om dit in een natuurlijke omgeving als een bos of een strand te doen. Dat lukt hier ook niet altijd, maar wandelen is zeer gezond. Het is een vrij simpele manier van beweging, het risico op blessure is minimaal. Verder ontspant het de geest en het lichaam. Het is eventueel zelfs te combineren met een van de volgende 2 punten op de lijst
  • Ademoefening
    Elke dag doe ik een ademoefening, dit kan tijdens het wandelen zijn of tijdens mijn trainen. Maar ik ben elke dag bewust bezig met mijn adem om te kijken of deze vrij blijft
  • Meditatie/Bidden/Mindfullness
    De processen die plaats vinden in ons hoofd tijdens deze activiteiten zijn bijna hetzelfde. Kies er een die het beste bij jou past en probeer het elke dag een kwartiertje te doen. Is dat kwartiertje te veel pak 2, 3 minuutjes om even bewust te zijn van wat jij op dat moment doet. Doe dat een paar keer per dag en voor jij het weet is het veel langer dan een kwartier.
  • Trainen
    Ik probeer elke dag minstens een half uur te trainen. Dit is exclusief de momenten dat ik lesgeef. Wat ik train is verschillend, het kunnen ademoefeningen zijn, ontspanningsoefening of fysiek wat zwaarder werk. Het doel is wel om mijn lichaam naar afloop licht en krachtig te laten voelen.
  • Vasten
    Zeker op de dagen dat ik werk, vast ik 16 uur per dag. Vasten heeft zeer veel voordelen en zeker als je op youtube zoekt naar Ted Talks over dit onderwerp kun je genoeg info zoeken. Voor mij is het een manier om mijn gevoelige maag af en toe de rust te geven die het nodig heeft. Omdat ik met kinderen zit die soms niet willen eten als Papa niet eet, lukt het mij niet zo vaak als ik wil. Als mijn maag erg overstuur is, dan kan ik ervoor kiezen om nog langer te vasten. Probeer deze niet zomaar en bouw het op, doe dit altijd onder begeleiding van iemand die jou hierin kan begeleiden.
  • Core oefeningen van systema
    Elke dag doe ik minimaal een push-up, squat, leg raise en een sit-up. In de praktijk doe ik er meer dan een maar ik doe er minimaal een. Op deze manier behoud ik de kracht om mijn eigen lichaam op te blijven tillen. Wat ik tevens dagelijks doe is helemaal op de grond liggen en opstaan zonder mijn handen te gebruiken
  • Balans oefeningen
    Ik trek mijn schoenen en mijn sokken aan terwijl ik op een been staan. Tevens strik ik als het moet dan ook mijn veters. Tandenpoetsen maak ik ook een balans oefening van 30 seconden op mijn tenen staan, 15 seconden op het ene been en 15 seconden op het andere been. Daarna doe ik het riedeltje met mijn ogen dicht. Heb ik 2 minuten gepoetst en mijn balans getraind. Een win, win situatie.
  • Lezen
    Elke dag probeer ik een artikel of een aantal pagina’s te lezen uit een informatieve bron te lezen. Dit kan een boek of een artikel op internet zijn. Zo blijf ik mijzelf met kennis uitdagen. Een lerend brein wordt niet oud zegt men. Of dat waar is weet ik niet. Maar ik vind het prettig om mijn horizon te verbreden.

Natuurlijk hebben we ook de algemene tips als slaap voldoende en eet gezond…. Maar dat doen we allemaal toch al?
Ik hoop dat jullie wat met deze tips kunnen. Mocht je een goede aanvulling hebben dan hoor ik het graag!